16/10/2018 Miika Koskela

HCP paljastaa huippumenestyneen HCP Focus-rahaston sisällön

#HCPSPIRIT at Lift Helsinki Festival
#HCPSPIRIT at Superwood Festival

HCP Focus on Suomessa markkinoitavien maailmanlaajuisesti sijoittavien osakerahastojen tuottokärjessä. Nyt salkunhoitaja Ernst Grönblom paljastaa rahaston sijoituskohteet ensimmäistä kertaa.

Teemasalkku sisältää yhtiöitä, joilla on pitkällä aikavälillä potentiaalia syrjäyttää kilpailijansa markkinoilla. Kohdeyhtiöt hyötyvät maailmaa mullistavista megatrendeistä, kuten globalisaatiosta ja verkostovaikutuksista.

”Verkostovaikutuksista hyvä esimerkki on Latinalaisessa Amerikassa toimiva verkkohuutokauppa Mercadolibre, jota minulla on ollut salkussa alusta lähtien. Yhtiöstä on tullut omalla alallaan maanosansa ylivoimaisesti suurin ja kannattavin yritys, mikä johtuu pääosin juuri verkostovaikutuksista. Se on myös pitkän aikavälin sijoituksena ollut yksi maailman parhaiten tuottavista osakkeista, sillä sen arvo on noussut keskimäärin yli 30 % vuosittain jo yli kymmenen vuoden ajan. Nyt Alibaba kasvaa ja valloittaa samaan tapaan Kiinan verkkokauppamarkkinoita”, Grönblom kertoo.

Focuksen sijoitusstrategia on äärimmäisen keskitetty ja sijoitushorisontti pitkä. Tällä hetkellä salkussa on ainoastaan 12 erittäin syvästi analysoidun yhtiön osakkeita. Lähtökohtaisesti Grönblom ostaa vain yrityksiä, joita hän voi pitää salkussa yli 10 vuotta.

Salkunhoitaja Ernst Grönblom Kaapelitehtaalla

Esimerkiksi Amazonin osakkeita olen omistanut ihan strategian alkuajoista lähtien eli yli kymmenen vuotta. Kuitenkin markkinatilanteen muuttuessa saatan vaihtaa merkittävän osan salkun sisällöstä. Edellinen suuri muutosten vuosi oli 2017, kun vaihdoin salkusta peräti viisi yhtiötä.”

Teemanäkökulma globaaleihin osakemarkkinoihin tuottaa kiistatonta tulosta. HCP Focus on tuoreimman rahastoraportin mukaan Suomessa markkinoitavien maailmanlaajuisesti sijoittavien osakerahastojen paras kaikilla vertailujaksoilla yhdestä kuukaudesta viiteen vuoteen.

• 1 vuoden tuotto 35,8 %
  • 3 vuoden tuotto 25,5 % (p.a.)
  • 5 vuoden tuotto 21,0 % (p.a.)

Lähde: Suomen Sijoitustutkimus Oy, Osakerahastot maailma (yht. 84 rahastoa), Rahastoraportti syyskuu 2018

HCP Focus-rahaston omistukset 16.10.2018

• Alibaba